Sporządzanie testamentu – przydatne informacje
Testament stanowi spisany na papierze lub odnotowany w formie ustnej – akt ostatniej woli zmarłej osoby. Dzięki spisaniu i zatwierdzeniu testamentu, mamy możliwość odpowiednio rozdysponować swoim majątkiem w przypadku śmierci. Jeśli nie sporządzimy odpowiedniego zapisku, wtedy po naszej śmierci dziedziczenie będzie odbywało się według ustawy, regulowanej w Polsce przez kodeks cywilny art. 931-940.
Według zasad dziedziczenia ustawowego, w pierwszej kolejności nasz majątek należy się w spadku dzieciom i współmałżonkowi – w równych częściach. Jeśli mamy więcej niż trójkę dzieci – nasz małżonek lub małżonka muszą odziedziczyć przynajmniej ¼ spadku, a reszta rozdzielana jest równomiernie między potomstwo. Jeśli osoba zmarła nie pozostawiła po sobie potomstwa – wtedy dziedziczy po nas małżonek i rodzice, którzy otrzymują przynajmniej ¼ spadku. W przypadku braku rodziców i rodzeństwa zmarłego – dziedziczenie przechodzi na dziadków i następne osoby w linii rodzinnej. Jeśli nie znajdzie się nikt, kto może odziedziczyć pozostawiony majątek – wtedy ostatecznie przechodzi on na własność skarbu państwa. Oczywiście spadku można się również zrzec – np. w przypadku, kiedy jego wartość jest niższa niż np. pozostawione przez osobę zmarłą zadłużenia.
Sam testament może przyjąć różne formy, jednak najczęściej stosowane, to:
- Holograficznym, czyli napisany własnoręcznie. Jest on najpopularniejszą formą spisania swojej ostatniej woli. Musimy go napisać w całości ręcznie, koniecznie z uwzględnieniem daty i podpisu na końcu.
- Dla przykładu: jeśli testament zostanie sporządzony na komputerze i podpisany ręcznie – uzna się go za nieważny, ale jeśli zostanie napisany kredą na ścianie i podpisany – będzie ważny.
- Jest to jedyna forma testamentu dostępna dla osób niemych i głuchych.
- Allograficzny, czyli w formie ustnego oświadczenia ostatniej woli, które zostanie wypowiedziane w obecności dwóch świadków określonych w art. 951 kodeksu cywilnego.
- Mogą to być np.: wójt gminy, prezydent miasta, starosta lub kierownik urzędu stanu cywilnego.
- Notarialny, czyli najbardziej skrupulatny ze względu na sporządzenie go w formie aktu notarialnego przez notariusza.
Aby spisać testament, który będzie ważny trzeba spełnić kilka warunków:
- Należy dysponować pełną zdolnością do czynności prawnych;
- Należy sporządzić testament samemu ( nie ma możliwości stworzenia dokumentu np. razem ze współmałżonkiem);
- Nie można być pod wpływem mocnych leków lub choroby, które zaburzają logiczne myślenie.